Frisdranken in de jaren 70

Er waren ook toen huismerken van supermarkten oftewel private label brands. Hoewel de eerste goedkope huismerken al eind jaren vijftig verschenen braken ze in de prijsbewuste jaren zeventig massaal door. Cola-, sinas- en lemon/limedranken in glazen literflessen werden geproduceerd door bedrijven als Bavaria, Raak, Herschi, Limfa, Loots en Riedel bestemd voor Nederlandse supermarktketens als Albert Heijn, Edah, Coop, Jac. Hermans en inkooporganisaties als Spar, VéGé en A & O.

Raak populair in de jaren 70
Het uiterlijk
De etiketten van deze huismerk frisdranken weerspiegelen bij uitstek de tijdgeest. Datzelfde geldt trouwens voor de niet-huismerken van eerdergenoemde frisdrankproducenten. Ook deze frisdranken werden tegen zeer schappelijke prijs in literflessen te koop aangeboden. De mooiste glazen literflessen waren die van Riedel: prachtige smaragdgroene flessen met ribbel contour en voorzien van fel paarse schroefdoppen.

Blij met fris uit blik
Qua verpakking zeer hip in de jaren zeventig: het frisdrankblikje met ringtopsluiting (een treklipje in de vorm van een ring). Hero had al in 1964 frisdrank in blik geïntroduceerd, maar deze blikjes hadden nog geen voorgestanst drink- en ontluchtingsgat en moesten dus nog met een blikopener te lijf worden gegaan. In 1968 kwam het blikje met ringtopsluiting. In 1971 financierde blikfabrikant Thomassen & Drijver-Verblifa N.V. een reclamecampagne die de voordelen van het frisdrankblikje breed onder de aandacht bracht: "Blij met fris uit blik".

Hip
Andere hippe eenmalige verpakkingen die nochtans minder succesvol waren dan het blikje: polyester buisfolie (Hero rocket, 1973), pouches van aluminiumfolie (Hero silverpack, 1975) en 25 cl en 33 cl PVC-flesjes met aluminium treklipsluiting (Herschi en Raak, 1976). Alleen de pouches van aluminiumfolie kennen we vandaag de dag nog steeds (Capri-Sonne).

Fris met schuim erop dat smaakt Snor
Shandy en Snor
Eigenlijk geen frisdrank omdat het een tikkeltje (maximaal 1,2%) alcohol bevatte maar niettemin geproduceerd door frisdrankbedrijven: shandy. Vanaf 1976 een groot maar kortstondig succes. Accijnsmaatregelen draaiden het product begin jaren tachtig de nek om. Maar Vrumona produceert tot op de dag van vandaag Royal Club Shandy. Voortbordurend op het succes van Royal Club Shandy introduceerde Vrumona in 1979 Snor: fris met schuim erop (maar zonder een druppel alcohol). Helaas werd deze frisdrank een jammerlijke mislukking.

Vruchtensap
Nieuwe smaken in frisdrankenland in de jaren zeventig: tropische vruchtenlimonades op basis van diverse soorten vruchtensap zoals Lift (1970, frisdrank op basis van ananas- en grapefruitsap); cafeïnehoudende frisdranken met amandelaroma zoals Mr. Pibb (1974, deze smaak zou echter pas definitief aanslaan na de komst van Dr Pepper in 1981).